Kanapka z grzybami

Tytuł: Kanapka z grzybami
Reżyser: Jacek Malinowski
Czas: 10 minut
Rok produkcji: 1996

“Kanapka z grzybami” to film, który powstał wiosną 1996 jako etiuda studencka.
Pokazuje spotkanie dwojga studentów Wydziału Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Rutgers w USA. Urodzeni w dwu krajach: Polsce i USA, mający wspólne polskie korzenie chłopak i dziewczyna rozmawiają o emigracji. Jen – córka emigranta z Polski – pierwsze pokolenie urodzone na obczyźnie, która nie mówi po polsku, a o swoim pochodzeniu rozmawiała tylko z babką, pamiętającą jeszcze Polskę i polskich przodków. Jacek – student, który w USA przebywa tylko czasowo, ale zna je z opowiadań kuzynów – emigrantów, którzy po 30 latach życia w USA, zdecydowali się wrócić do ojczyzny.
“Zadawaliśmy pytania i sami na nie odpowiadaliśmy, symultanicznie z rąk do rąk przekazując sobie kamerę. Mogliśmy wtedy widzieć nasze twarze i rejestrować pojawiające się na nich emocje. Opowiadaliśmy historie ze swojego życia, głównie dotyczące emigracji w naszych rodzinach. Myślę, że 10 minut filmu zapisało na taśmie coś, co zwykle zajmuje ludziom lata. W pewnym momencie Jen niespodziewanie nagrała na taśmę mnie jedzącego kanapkę z surowymi pieczarkami. Była zaskoczona – nikt w Stanach nie jada kanapek w ten sposób. Wykorzystaliśmy tę scenę w filmie – coś dziwacznego dla Jen, a zupełnie normalnego dla mnie.”

Olena

Tytuł: Olena
Reżyser: Elżbieta Benkowska
Czas: 14 minut
Rok produkcji: 2013

Para młodych Ukraińców, Olena i Dima, podróżuje przez Polskę do Szwecji. W pociągu kradną im portfel. Podczas bójki z Dimą, złodziej wyrzuca jej paszport na tory. Muszą go znaleźć zanim odpłynie prom. Na jaw wychodzi prawdziwy powód ich podróży.

Piosenka i Życie

Tytuł: Piosenka i Życie
Reżyser: Rafael Lewandowski
Czas: 74 minuty
Rok produkcji: 2006

Sierpień 2005. Polska obchodzi 25-lecie Solidarności. Klementyna jest w podobnym wieku. W 1980 roku, stała się żródłem inspiracji piosenki « Do córeczki » ; hymn tych, którzy sprzeciwiali się władzy komunistycznej. Tak jak Kasia, Łukasz i Artur – inne dzieci Solidarności – Klementyna zastanawia się co pozostało z walki o demokrację, ktorą jej rodzice toczyli dla niej…

Pokolenie PLT

Tytuł: Pokolenie PLT
Reżyseria: Agata Lewandowski
Scenariusz: Romuald Mieczkowski
Czas: 25 min.
Polska – Litwa 2013

Pokolenie PLT
Film miał na początku nudny tytuł roboczy „Młodzi Polacy na Litwie”. W trakcie realizacji filmu i długich wieczornych rozmów właśnie z młodymi Polakami w Wilnie spytałam, jak chcieliby się określić sami, jak mam zatytułować ten film? Odpowiedzieli: czujemy się jak pokolenie PLT. Tegoroczni maturzyści liceum Jana Pawła II w Wilnie, podobnie jak wszyscy młodzi polscy wilnianie mówią na co dzień w trzech językach. Czasem mieszają je wszystkie w jednym zdaniu, co można usłyszeć, jadąc wileńskim trolejbusem. Tworzy to niepowtarzalny „ polonijny język litewski”. Młodzi wilniucy nie mają kompleksów ani uprzedzeń, chcą żyć normalnie w mieście, które jest ich stolicą, bo w nim urodzili się i mieszkają. Mają wiele pomysłów na życie, tak samo jak ich rówieśnicy z innych krajów Unii Europejskiej. Część z nich chce popróbować smaku życia zagranicznego. Nieco starsi od nich – członkowie Klubu Włóczęgów Wileńskich – tworzą grupę awangardowej, offowej młodzieży polskiej, która pielęgnuje swoje pochodzenie, nie biorąc udziału w imprezach folklorystycznych. Są wśród nich również Litwini z krwi i kości, którzy nauczyli się polskiego z kreskówek na dobranoc w polskiej TV, odbieranej i bardzo popularnej na Litwie w czasach ZSRR. Rodzice młodych Polaków na Litwie to często pary mieszane – polsko-litewskie lub polsko-rosyjskie. Wielu z nich kiedyś pokochało tę różnorodność kulturową i dzisiaj nie mają z tym problemów. Pozostaje pytanie, czy pies w rodzinie polsko-litewskiej, urodzony w Wilnie, ale „rozmawiający” na co dzień ze swoimi właścicielami po polsku – to Litwin czy Polak?
Pokolenie PLT jest kontynuacją serii filmów o tym, co dzieje się w głowach i duszach młodych Polaków urodzonych poza granicami kraju, zarówno na Wschodzie, jak i na Zachodzie. Zanim zdecydowałam się go pokazać w Warszawie, zorganizowaliśmy w maju tego roku premierą litewską w Instytucie Kultury Polskiej w Wilnie. Jego bohaterowie – młodzi Polacy na Litwie – zobaczyli siebie na ekranie, byli dumni ze swoich osiągnieć i śmiali się ze swoich błędów. Film zaakceptowali i chcieli, żebym ich również pokazała w Polsce – takimi, jakimi są naprawdę, a nie jedynie postrzeganymi w kategoriach „PL” lub „LT”.
Agata Lewandowski

Poezja łączy ludzi – Mój ulubiony wiersz

Tytuł: Poezja łączy ludzi – Mój ulubiony wiersz
Reżyser: Ewa Zadrzyńska
Czas: 6 minut każdy odcinek
Rok produkcji: 2009

Międzynarodowy program Ewy Zadrzyńskiej, który został stworzony dla belgijskiej Fundacji Evens

Program, który wykorzystuje integrującą siłę poezji, promuje również tę najszlachetniejszą formę literacką jako instrument wzajemnego poznania i zrozumienia w nowej Europie.

Celem projektu – zainspirowanego akcją „Favorite Poem”, podjętą w USA przez Poetę-Laureata, Roberta Pinsky’ego – jest promowanie poezji i jej miłośników, z wiarą, że ich entuzjazmem zarażą się tysiące, jeśli nie miliony obywateli, co rzecz prosta stworzy szansę na lepsze i bliższe wzajemne poznanie.

Na program składają się serie 5-minutowych filmów, pokazywanych w TV Publicznej, internecie i w kinach. Bohater każdego filmu, wybierając swój ulubiony wiersz i motywując ten wybór, opowiada równocześnie o swoim życiu, swoich klęskach, zwycięstwach i nadziejach. Program zaczął być nadawany przez polską Telewizją Publiczną w lutym 2006. Pokazy filmowe odbyły sie we Francji, Włoszech, Belgii, Izraelu i na Węgrzech.

TVP nadala już 85 filmów o polskich, francuskich, belgijskich i amerykańskich miłośnikach poezji, w wieku od lat 6 do 94. Filmy obejrzały miliony widzów.

Te krótkie wypowiedzi filmowe są często bardzo osobiste i wzruszające. Zwykli ludzie, odkrywając niespodziewanie własną wrażliwość, dzielą się nią – dzięki pośrednictwu mediów na niespotykaną dotychczas skalę – z innymi.

Dzięki wielojęzycznym wersjom tych portretów to wszystko, co dzieli, zacznie ustępować miejsca temu, co łączy, a granice tworzone przez odmienne kultury, zwyczaje i sposoby myślenia staną się równie nieistotne i niewidzialne, co granice na niebie.

W każdym razie taką nadzieję ma autorka programu.

Skądinąd dziennikarze

Tytuł: „Skądinąd dziennikarze”
Reżyser: Piotr Latałło i Agata Lewandowski
Czas: 25 min/ 2012

Forum Mediów Polonijnych to spotkanie ludzi, a dokładanie dziennikarzy dobrej woli. Czym jest dziennikarz polonijny? To w większości dziennikarz obywatelski  mieszkający zagranicą. Na co dzień pracuje w mediach polonijnych, a może bardziej działa społecznie, często z potrzeby mówienia po polsku i utrzymywania kontaktu z krajem. W trakcie 20 lat istnienia Forum wytworzyła się nowa grupa dziennikarzy polonijnych zawodowo tworzących media. Forum to przede wszystkim spotkanie ludzi, którzy na przestrzeni lat stworzyli platformę współpracy i jednocześnie całkowicie nieformalną sieć przyjaciół na całym świecie. Pierwszym a zarazem największym osiągnieciem Forum była konfrontacja Polaków ze Wschodu z emigrantami z Zachodu.
Dobry duchem podtrzymującym poziom „forumowej” adrenaliny na odległość był Tadeusz Urbański ze Sztokholmu. To on rozsyłał regularnie nieformalne komunikaty o tym, co dzieje się z Forumowiczami zawsze z wyraźnym zaznaczeniem ile dni pozostało jeszcze do Forum. Otrzymał od Prezydenta RP brązowy krzyż  zasługi. Tak naprawdę to był wypełni zasłużony medal za przyjaźń. Teresa Pakosz – dziennikarka Radia Lwów ciągle na nowo zakochana w swoim rodzinnym mieście, wolała przyjechać na Forum, niż na wycieczkę do Grecji. Małgorzacie Wojcieszyńskiej ze słowackiego kraju środka między Wschodem a Zachodem, poprzez Forum udało się stworzyć nową formę gazety, która jest pismem dla prawie wszystkich grup odbiorców. Dzięki wielu warsztatom, jakie organizuje dla swoich polsko-słowackich korespondentów, tworzy prawdziwą redakcję Monitora Polonijnego. Janusz Szlechta z Nowego Dziennika w Nowym Jorku ze spontanicznych kabaretów forumowych stworzył projekt amerykańsko-polskiego Kabaretonu. A kiedy Radiu Lwów groziło zamknięcie zorganizował składkę wśród Polonii amerykańskiej. Dodanym efektem ubocznym forum poza jego walorami krajoznawczymi jest wschodnio – zachodnie małżeństwo „forumowe”. Irek Lemans z polskiego radia w kanadyjskim Winnipeg zakochał się na forum od pierwszego wejrzenia w Sabinie Giełwanowskiej z  Radia Znad Wilii. Dziś razem pracują dla Polaków w kraju pachnącym żywicą. Tomek Klon studiuje zarzadzanie w Niemczech, ale już teraz wie, że przejmie po rodzicach prowadzenie polskiego miesięcznika od 15 lat ukazującego się w Berlinie. Rósł razem z tą gazetą, która jest dla niego trochę jak młodsza siostra.
Teresa Pakosz – Lwów, Ukraina – Radio Lwów, Tadeusz Urbański – Szwecja, Sztokholm – Ligatur, Małgorzata Wojcieszyńska – Bratysława, Słowacja – Monitor Polonijny, Janusz Szlechta – Nowy Jork, USA – Nowy Dziennik, Tomasz Klon – Berlin, Niemcy – Kontakty – to bohaterowie reportażu o Polakach, którzy piszą po polsku dla Polaków zagranicą. Dlaczego właśnie wybrali taką pracę ? Jak czują się na emigracji? Jak są postrzegani przez swoich zagranicznych współrodaków? Czy myślą o powrocie do Polski ? – na te i podobne pytania próbują odpowiedzieć „skądinąd dziennikarze” w reportażu Agaty Lewandowskiej i Piotra Latałło.

Syberiada polska

Tytuł: Syberiada polska
Reżyser: Janusz Zaorski
Zdjęcia: Andrzej Wolf
Muzyka: Krzesimir Dębski
Czas: 125 minut
Rok produkcji: 2013
Film zrealizowany na podstawie powieści Zbigniewa Domino – „Syberiada polska”.

W jednej z największych produkcji historycznych ostatnich lat twórca “Szczęśliwego Nowego Jorku” po raz pierwszy w polskim kinie przywołuje na ekran dramatyczną historię Polaków deportowanych w latach 40 na Syberię. Widzowie poznają losy przesiedlonych z perspektywy młodego Staszka Doliny (Paweł Krucz), który trafia na Syberię wraz z ojcem (Adam Woronowicz), matką (Urszula Grabowska) i młodszym bratem (Marcin Walewski). Sześcioletnia odyseja w skrajnych warunkach naturalnych, bezustanna walka o przetrwanie w obliczu inwigilacji NKWD i szerzących się chorób zmuszą go do przewartościowania swojego życia i szybszego dorośnięcia.

Tango

Tytuł: Tango
Reżyser: Zbigniew Rybczyński
Czas 8 minut
Rok produkcji: 1983

36 postaci na różnych etapach życia – reprezentacja (obraz) rożnych okresów w życiu, ich interakcja w jednym pokoju, poruszają się wymijając, obserwuje ich statyczna kamera. Zdobywca Oskara z 1983 r.

Wojaczek

Tytuł: Wojaczek
Reżyser: Lech Majewski
Czas 90 minut
Rok produkcji: 1999

W artystycznym filmie Lecha Majewskiego, którego kanwą jest życie i tragiczna śmierć młodego poety Rafała Wojaczka reżyser próbuje odpowiedzieć na pytanie co doprowadziło artystę do samobójczego finału. Dom rodzinny czy może nieszczęśliwy związek z dziewczyną, nieprzystosowanie do życia, bycie innym ? Ostatecznie jest to film o tajemnicy i o tym, że na pytanie „dlaczego” nie potrafimy odpowiedzieć. Tę tajemnicę artysta zabrał ze sobą. Film o Rafale Wojaczku pokazuje poetę w ostatnich miesiącach życia, w otoczeniu, które – jak zdaje się sugerować Majewski – przyczyniło się do tego, że zdecydował się odejść. Otoczenie to to siermiężny PRL, miasto prowincjonalne, ponura knajpa jako miejsce spotkań, picie non stop jako styl życia. Film jest czarno-biały, obraz ma więc wymowę napisu nad bramą piekieł: „Porzućcie wszelką nadzieję”. Widzimy Wojaczka w ostatnich chwilach jego życia. Oto bohater siedzi przy stole przykrytym obrusem. Na stole leży teczka z wierszami, w szufladzie zabójcze leki. Zanim poeta zacznie je układać na blacie stołu – odłoży na bok wiersze, zawijając je przedtem w biały obrus. Ilustracją tej jakże wymownej sceny jest muzyka Mikołaja Góreckiego, requiem dla poety.
Krzysztof Siwczyk odtwórca roli Wojaczka jest również z zawodu poetą, współtwórcą grupy poetyckiej Na Dziko. Na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia w 2000 roku otrzymał Nagrodę Publiczności w kategorii Najlepsza rola aktorska. W tym samy roku za rolę Rafała Wojaczka nominowany był do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii Najlepszy europejski aktor roku.

Życie jest podróżą

Tytuł: Życie jest podróżą
Reżyser: Piotr Latałło
Czas: ok. 11 minut
Rok produkcji: 2012

Jacek Zawadzki , urodzony gdańszczanin opowiada historię swojego burzliwego emigracyjnego życia. Od 1989 r. w całej Polsce, Europie i w Stanach odgrywa spektakl jednego aktora: Moskwa – Pietuszki rosyjskiego pisarza Weniedikta Jerofiejewa. Jedynymi rekwizytami w tym przedstawieniu jest żarówka, walizka, kostium i krzesło.
Każdy może odnaleźć w tej podróży mandalę swojego życia, koło – symbol naszej podróży od narodzin do śmierci. Film przeplatany jest fragmentami spektaklu w języku angielskim, rosyjskim i polskim , który odbywa na co dzień gdzieś w chicagowskim metrze.

Last Day of Summer

Reżyser: Aleksandra Czenczek
Producent: Adriana Kulig
DOP: Magdalena Kowalczyk
Producent: AKA FILM PRODUCTION 2018
Długość: 13min 29sekund

Film opowiada historię Grace, starszej kobiety cierpiącej na demencję, która uciekła z domu opieki.
Wędrując po plaży, wpada na młodego chłopca o imieniu Joe, z którym próbuje się zaprzyjaźnić.  Chłopiec, widząc, że ma spuchnięte nogi, oferuje jej miejsce w samochodzie ojca. Kiedy biegnie z powrotem w kierunku morza z latawcem, Grace powoli zasypia.

Rodzice chłopca są zszokowani, kiedy dowiadują się o sytuacji. Podczas gdy kłócą się o to, co z nią zrobić, Grace gestem nakazuje Joe, by dołączył do niej w samochodzie. Po zamknięciu drzwi pojazdu, przestraszeni dorośli walą w okna, podczas gdy Joe i Grace spędzają wspaniałe chwile w swoim towarzystwie. Dopiero pojawienie się pielęgniarki z domu opieki, która przyjeżdża, by zabrać Grace, daje rodzicom Joego okazję do refleksji nad swoim zachowaniem.

14 lipca 2018 roku w Los Angeles Jonah Paull za rolę Joe w filmie odebrał nagrodę Young Artist (dziecięcy Oscar) za najlepszą kreację w filmie krótkometrażowym.

Disconnected

Reżyseria: Ben Talar/Ricardo Gonzalez
Kraj produkcji: Polska/Wenezuela
Rok produkcji: 2015

Historia lubi się powtarzać. 25 lat po upadku muru berlińskiego świat jest nadal podzielony, a ludzie wyobcowani poprzez ściany sieci społecznościowych. Los na krótką chwilę przetnie ścieżki czterech postaci. Czy historia znów zatoczy koło?

Artysta zmaga się z rewolucyjnymi pracami na wystawę. Biegacz stara się trzymać tempo skupiając się na muzyce. A Ona po kolejnej jednonocnej przygodzie szuka ekscytacji w shoppingu i pozowaniu do selfie. Jedynie Turysta stara się być świadomym miasta i jego skomplikowanej historii dotyczącej Niemców, Żydów, Palestyńczyków i Amerykanów. Ale nawet on jest przegrany w starciu z kołami historii.

Zakazana miłość

Reżyser: Dominik Wieczorek, Tomasz Federowicz
Produkcja: Niemcy, 2016
Czas trwania: 25 min

Film powstał na podstawie książki Dagmar von Gersdorf „Na całym świecie tylko ona” w tłumaczeniu Grażyny Prawdy. Opowiada o zakazanej miłości Elizy Radziwiłł i Wilhelma Hohenzolerna, późniejszego cesarza Niemiec.

Urodziny

Reżyser: Tetiana Logoida
Produkcja: Polska, 2016
Czas trwania: 7 min

Film opowiada w surrealistyczny sposób krótką historię jednego dnia z życia pewnej urzędniczki urzędu imigracyjnego, jej relacji z imigrantami oraz jej marzeń związanych z jej prawdziwym powołaniem.

W dniu urodzin prawie wszystko jest możliwe ale czy na pewno?
Do końca nigdy nie wiemy czy ktoś z góry i tak wszystkim nie steruje, a nam tu na dole wydaje się, że mamy na coś wpływ.

Wszystko jest możliwe

Reżyser: Brygida Dworok-Mich
Produkcja: Polska/ Niemcy, 2009
Czas trwania: 60 min

Wszystko jest możliwe to niebanalna historia o niebanalnych ludziach. Obraz opowiada o losie czterech artystów, którzy próbowali ułożyć sobie życie poza granicami ojczyzny. Dwóch z nich to Polacy, którzy wyjechali do Niemiec.

https://www.youtube.com/watch?v=6NyLZnMgRJw

Daleko od domu

Reżyser: Rafał Kaczmarek
Produkcja: Polska/ Turcja, 2016
Czas trwania: 3 min

Impresja dokumentalna obrazująca życie syryjskich uchodźców ma ulicach w Turcji.

-3. naroda na Cineramafest w Gdyni 2016

Heart of Hate

Reżyser: Daniel Witkowski
Produkcja: USA, 2014
Czas trwania: 19 min

Eric – lojalny Neo-Nazista, zakochuje się w Ayla, dziewczynie ze środkowego wschodu. W tym samym czasie brat Erica – Carl, lider grupy Neo-Nazistów, planuje inicjację do wyższej rangi dla Erica.

The Grey Room

Reżyser: Kasper Gondek
Produkcja: Polska/ Wielka Brytania, 2016
Czas trwania: 6 min 22 s

Polak brazylijski

Reżyseria: Basia Jendrzejczyk
Produkcja: Polska/Brazylia, 2016
Czas trwania: 21 min 3 s

Reportaż z bardzo dalekiego kraju, gdzie można usłyszeć mowę polską, pomimo, że osoby posługujące sie polszczyzną, dawno nie były w kraju, a są i tacy którzy tylko o Polsce słyszeli. Mikołaj Rykowski, społecznik z Chorzowa, zorganizował świąteczny obiad dla Polonii właśnie w Brazylii. O tym jak żyje się naszym rodakom tak daleko i o tęsknocie za korzeniami zobaczymy w tym reportażu.

Śledztwo

Reżyseria:   Ena Kielska
Produkcja:  Polska, 2016
Czas trwania:  18 min

Prywatny detektyw przyjeżdża do Miasta, by rozwiązać mroczną tajemnicę seryjnych zaginięć jego Mieszkańców. Po drodze spotyka dziwnych nieznajomych. Czy uda mu się zmierzyć z niebezpieczeństwem?

Na barkach lwa (Shoulder the lion)

na-barkach-lwaReżyseria: Patryk Rębisz
Produkcja: Polska/ USA, 2015
Czas trwania: 74 min
Bogaty wizualnie film dokumentalny “Na barkach lwa” przedstawiając historie trzech artystów, którzy utracili zmysł definiujący ich sztukę. Film opowiada o znaczeniu obrazów, fragmentalnej naturze naszych wspomnień i jak nasza świadomość kształtuje to kim jesteśmy w dzisiejszym świecie. Niewidoma fotografka zastanawia się nad siłą obrazów w dzisiejszej nasyconej wizualnie kulturze; muzyk zmuszony porzucić marzenia o graniu z powodu utraty słuchu szuka dla siebie nowej przyszłości; były bokser i malarka (jej historia stała się inspiracją dla oscarowego filmu Clinta Eastwooda “Za wszelka cenę”) szuka swojego miejsca w życiu po utracie połowy mózgu.

Zaproszenie na bal

Zaproszenie na bal – to wystawa autorstwa Aleksandra Wasiljewa, znanego rosyjskiego historyka mody i showmana (notabene pochodzącego z Wilna), który ze swojej kolekcji liczącej ponad 55 tysięcy eksponatów wybrał te, wpisujące się w przestrzeń lat 1915-2015. Na wystawie (w Muzeum Sztuki Użytkowej przy ul. Arsenalo 3A w Wilnie) odnajdziemy stroje z kolekcji nawiększych światowych projektantów mody, takich jak: Word Spa, Paquin, Chanel, Lanvain, Christian Dior, Balmain, Givenchy, Nina Ricci czy Oskar de La Renta.

Wystawa prezentuje najbardziej charakterystyczne modele dla poszczególnych okresów XX wieku. Suknie długie z początku XIX wieku, charakterystyczne dla balów, na którym tańczono polonezy, mazurki i polki; suknie krótsze – gdy po pierwszej wojnie światowej królować zaczęły tańce bardziej frywolne: fokstrot, charleston, a na salonach zaczął brylować jazz. Suknie z ogromną ilością cekin – to skutek … pojawienia się lamp elektrycznych. Zrobiło się jasno, kobiety chciały błyszczeć i wpadać w oko (i kieszeń) mężczyzn. Zdobione cekinami suknie dodawały blasku błyszczącym oczom pań, a… panowie tracili głowy, zwłaszcza że panie miały coraz bardziej otwarte plecy, większe dekolty, a suknie coraz krótsze. II wojna światowa zmieniła wszystko diametralnie. Znów wróciły czarne żałobne kolory, a suknie dam znów się wydłużyły, m.in. dlatego, by skryć brak drogich jedwabnych pończoch, zaniedbanych stóp i wychudzonych z braku żywności ciał. Im większy kryzys społeczny i gospodarczy, tym suknie kobiet w danej epoce stają się dłuższe – twierdził autor wystawy Aleksandr Wasiljew. Dlaczego w latach 60. zaczeły dominować suknie luźne, a obcasy stały się bardziej masywne? Bo kobiety… przybrały na wadze, zaczęły lepiej się odżywiać i już nie mogły nosić tzw. szpilek, bo szpilki się pod nimi łamały… To tylko niektóre z bardzo cennych uwag Aleksandra Wasiljewa – wielkiego mistrza i wyjatkowego znawcy mody.

Z pewnością wystawa, która w Rydze zyskała sobie publiczność liczącą ponad 32 tysiące osób, nie ujdzie uwadze wileńskiego smakosza sztuki. W tym wypadku sztuki szycia, wyjątkowych modeli, charakterystycznych stylów czy też mody “samej w sobie”. Otwarcie wystawy odbyło się 10 listopada 2015 roku. Będzie ją można obejrzeć w wileńskim Arsenale do końca czerwca 2016 roku.

Radviliad

A film about one of the most famous, sophisticated and influential European noblemen of the XV-XVIII centuries – the Radvila‘s (Radziwill) family and his members, who had been one of the wealthiest real estate owners in the Old Continent for several hundred years,  defeated a 5 times bigger army of Ivan the Terrible by its own troops in a legendary battle, defended European protestants without being afraid of inquisitional fires and also published the first bestselling travel book about a trip to Jerusalem which had been on top for 200 years.
It’s a family that has been always noted for its sacrificial manner to others, claiming that “the real fortune of a nobleman is in Heaven, not on Earth”. And now, after a couple of centuries, the offspring of this family can be found among world political elite all the way down from Europe to Kennedy’s family or Emmy winners, all sharing the same values.  
A film about Courage, Grace and Devotion.


Film director: Ramunė Rakauskaitė
Director of fiction scenes: Jonas Trukanas
Sript: Arūnas Matelis, Ramunė Rakauskaitė, Renata Šerelytė, Romas Lileikis
DOP: Audrius Kemežys
DOP of fiction scenes: Simonas Glinskis
Composers: Domas Strupinskas, Paulius Kilbauskas
Producers: Algimantė Matelienė, Arūnas Matelis (Studio Nominum), Mark Olexa (DOK Mobile), Uldis Cekulis (VFS Films)

stereo/ 16:9 / region free/ PAL
Year of production: 2015
Genre: Docu-fiction
Running time: 65min
Language: Lithuanian, Polish, English, Hebrew, Latvian, Belarusian, German
Subtitles: Lithuanian, English, Polish, Belarusian
Film produced by: Studio nominum, Dok Mobile, VFs films
Supporters: Lithuanian Film Center, Lithuanian Ministery of Culture, Lithuanian Ministery of Education, National Latvian Film Center, AB Kauno tiltai

PL w UA

Reżyseria: Mirosław Rowicki
Produkcja: Ukraina, 2016
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 35 min

Film „PL w UA” opowiada o życiu młodych Polaków mieszkających na Ukrainie. Młoda ekipa lwowskiej redakcji “Kuriera Galicyjskiego” wspólnie z Agatą Lewandowski pokonała setki kilometrów, od Lwowa przez polską wieś Łanowice, Pnikut, miasta Winnica, Berdyczów, Żytomierz aż do Kijowa, aby pokazać czy różnią się młodzi Polacy w tych miejscowościach? Jak postrzegają dzisiejszą Polskę, a jak Ukrainę? Czy w trudnych czasach wojny na wschodzie Ukrainy chcą zostać czy opuścić ziemię swojego urodzenia? Czy mogą nazywać siebie ukraińskimi Polakami? Na te oraz inne pytania znajdziecie odpowiedź w tym filmie.

Film dokumentalny „PL w UA” (Polska-Ukraina 2015, 30 min.) wyprodukowany przez Mirosława Rowickiego, Eugeniusza Sało i Aleksandra Kuśnierza z redakcji “Kuriera Galicyjskiego” we współpracy z Agatą Lewandowski i Grzegorzem Fasterem. Miał swoją premierę 24 maja 2016 roku podczas wileńskiej edycji Festiwalu Filmów Emigracyjnych “EMIGRA”.

Depresja mon amour

Reżyseria: Rafał Mierzejewski

Produkcja: Polska, 2007
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 56 min.

Filmowy portret Janusza Głowackiego, pisarza, dramaturga, scenarzysty. Nikt dziś nie kwestionuje opinii, że “Rejs” według scenariusza Janusza Głowackiego i Marka Piwowskiego należy do najważniejszych polskich filmów. Do kanonu polskich filmów weszły także zrealizowane na podstawie scenariuszy Głowackiego: “Polowanie na muchy” w reżyserii Andrzeja Wajdy i “Trzeba zabić tę miłość” w reżyserii Janusza Morgensterna. Dwie książki Janusza Głowackiego otrzymały nominacje do nagrody Nike: “Ostatni cieć” (2002) oraz “Z głowy” (2005). “The Guardian” i “London Times” przyznały “Kopciuchowi” palmę najlepszej sztuki 1982 roku. “Antygona w Nowym Jorku” uznana została przez tygodnik “Time” za jeden z 10 najlepszych tekstów dramatycznych w 1993 roku, zaś sztuka “Home Section” znalazła się w antologii najlepszych amerykańskich dramatów lat 1995 – 96. Czy więc Janusz Głowacki z artysty polskiego stał się artystą amerykańskim? Świadczyć o tym mogą liczne nagrody (m. in.: nagroda Guggenheima, National Endowment for the Arts, American Theatre Critics Association Award, Hollywood Drama Logue Critic’s Award, Drama League of New York Playwriting Award, Joseph Kesserling Award, Nagroda Fundacji Jurzykowskiego, Premio Moliere, Le Baladin, Tony Cox Award). Sztuki Głowackiego wystawiane były na wielu europejskich scenach: “Kopciuch” miał premierę w Royal Court Theatre w Londynie, a grały go potem teatry od Nowego Jorku, Los Angeles, Las Vegas, Toronto, Sydney po Buenos Aires (nagroda Premio Moliere), Seul i Tajpej, zaś w Europie: Bonn, Praga, Warszawa, Marsylia, Moskwa, Petersburg, Kijów. Podobnie jest z “Fortynbras się upił” wystawianym w Londynie, Los Angeles, Nowym Jorku, Sarajewie, Moskwie, Krakowie. “Polowanie na karaluchy” reżyserowane było przez Arthura Penna (“Bonnie i Clyde”, “Mały wielki człowiek”) w Manhattan Theatre Club, z laureatką dwóch Oscarów Dianne Wiest i Ronem Silverem, zostało następnie wystawiona w Mark Taper Forum (Swoosie Kurtz, Malcolm McDowell), Alley Theatre in Houston, Wisdom Bridge Theatre, Chicago, Oregon Shakespeare Festival in Ashland i w ponad 50 teatrach amerykańskich i wielu europejskich (w przedstawieniu francuskim główną rolę grał Jean Louis Trintignant), przynosząc Głowackiemu wiele nagród, m. in. National Endowment for the Arts, nagrodę Guggenheima, nagrodę Stowarzyszenia Amerykańskich Krytyków Teatralnych w USA, i Hollywood Drama – Logue Critics Award. “Antygona w Nowym Jorku” napisana została na zamówienie waszyngtońskiego teatru Arena Stage. Następnie została wystawiona w Pradze, Petersburgu, Bonn, Yale Repertory, Atlancie, Nowym Jorku, (Vineyard Theatre), Mexico City, Chorwacji, Litwie, Estonii, i Paryżu (gdzie otrzymała nagrodę ‘Le Baladin’ i nagrodę studentów Sorbony dla najlepszej sztuki roku w Paryżu). “Antygona” została przetłumaczoną na ponad 20. języków i uznana przez tygodnik “Time”, podobnie jak “Polowanie na karaluchy” za jedną z dziesięciu najlepszych sztuk roku. “Czwarta siostra” prapremierę miała w tym samym czasie we Wrocławiu i Warszawie. Sztuka została wystawiona w ośmiu krajach i dostała pierwszą nagrodę na międzynarodowym festiwalu teatralnym w Dubrowniku.