Vita Żelakeviciute

Scenarzystka i reżyserka pochodzenia litewskiego.
Urodziła się w roku 1959 w Kownie. Jest absolwentką wydziału filmologii moskiewskiego Wszechrosyjskiego Państwowego Uniwersytetu Kinematografii. Ukończyła także Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi.

Zajmuje się projektami filmów dokumentalnych. Pracuje nad nimi jako reżyser, operator i niejednokrotnie jako montażysta swoich filmów. Jest twórcą wielu obrazów, między innymi: “Patrz, Litwa”, “Schizofrenia”, “Po tamtej stronie”, “Źródła”. Za swoją pracę otrzymała wiele nominacji i nagród. Jest laureatka Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu czy Festiwalu Filmowym Watch Docs.
Jej filmy poruszają odważne tematy polityczne. Obraz “Schizofrenia” to ilustracja działań radzieckich psychiatrów na pacjentach chorych na schizofrenię “bezobjawową”, którą cechowało krytyczne podejście do ustroju ZSRR. Podobną tematykę poruszał film “Po tamtej stronie”, który jest świadectwem więźniów odbywających kary w radzieckich szpitalach psychiatrycznych.

Pracuje także jako pedagog. Wykłada na uczelniach w Pekinie, Moskwie, Petersburgu, Kijowie, Stambule. Pracuje akademicko także w Polsce w Programie Dokumentalnym DOK PRO w Szkole Wajdy.

Joanna Moro

Polska aktorka teatralna i filmowa.
Urodziła się w 1984 roku w Wilnie. Wychowywała się w polskiej rodzinie, która kultywowała narodowe tradycje. Uczęszczała do polskich szkół w Wilnie i angażowała się w amatorskie koło teatralne Ireny Litwinowicz. Później pracowała w Teatrze Polskim w Wilnie. W 2003 roku przeprowadziła się na stałe do Polski. Ukończyła wydział aktorski Akademii Teatralnej w Warszawie.

Pracowała jednocześnie w filmie i teatrze. Zagrała w “Iwonie, księżniczce Burgunda” Witolda Gombrowicza w reżyserii Sylwestra Biragi, “Mp3” w reżyserii Mariusza Benoita czy w “Pułapce” Tadeusza Różewicza wyreżyserowanej przez Bożenę Suchocką-Kozakiewicz.

W 2007 rozpoczęła pracę w serialu “Barwy szczęścia”. Sławę i rozpoznawalność przyniosła im jednak tytułowa rola w serialu “Anna German” w reżyserii Waldemara Krzystka i Aleksandra Timienko. Wydała też album z piosenkami German współtworzony z Olgą Szomańską i Agnieszką Babicz. Kilka lat później zagrała główną rolę w serialu “Blondynka” Mirosława Gronowskiego.

Brała udział w programach rozrywkowych: “Dancing with the Stars. Taniec z gwiazdami” oraz “Twoja twarz brzmi znajomo”. Prowadziła w 50. Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu.

Joanna Moro otrzymała w 2013 roku dyplom ministrów spraw zagranicznych Polski i Rosji za “wybitne zasługi w dziele wzajemnego zbliżenia i porozumienia społeczeństw obu krajów” oraz (rok później) Wiktora Publiczności i nagrodę Telekamery.

Jan Dravnel

Polski aktor filmowy i teatralny.
Urodził się w 1983 roku w Wilnie. Ma polskie korzenie ze strony ojca. Matka jest Rosjanką.

Studiował na wydziale aktorskim warszawskiej Akademii Teatralnej. Rozpoczął także studia na wydziale reżyserii, której jednak nie ukończył z powodu nakładającej się na zajęcia na uczelni prób do spektaklu w reżyserii Jana Klaty. Wcześniej działał w amatorskim Teatrze Polskim w Wilnie.
Po studiach związał się ze studium aktorskim Grzegorza Jarzyny, a od 2005 roku należy do stałego zespołu Teatru Dramatycznego. W Teatrze Dramatycznym wystąpił w spektaklach Klaty (“Weź przestań”, “Szewcy u bram”), Krystiana Lupy (“Miasto snu”), Jarzyny (“2008: Macbeth”, “Giovanni”, “T.E.O.R.E.M.A.T.”, “Druga kobieta”) oraz u Jacka Borcucha (w “Metafizyce dwugłowego cielęcia” oraz “Mojej walce”).
Pojawił się także w spektaklach Teatru Telewizji (między innymi) – “Od dziś będziemy dobrzy” Pawła Sali, “Skazie” Marcina Wrony.

Mówi o sobie, że świadomie odrzuca role w filmach serialach. Teatr jest dla niego priorytetem. Można go jednak zobaczyć w kilku produkcjach: “Rozdroże Cafe” Leszka Wosiewicza, w “Odzie do radości” Anny Kazejak-Dawid, “Miasto 44” Jana Komasy oraz “Heavy Mental” Sebastiana Buttnego. Zagrał także w serialach – “Korona Królów”, “Komisarz Alex”, “Młody Piłsudski” czy “Boża Podszewka”. Współtworzy projekt muzyczny „Gruppa Wschód”.

Vita Maria Drygas

Fotografka, operatorka obrazy i reżyserka.
Urodziła się w 1984 roku na Litwie.
Pochodzi z artystycznej rodziny. Jej ojcem jest Maciej Drygas – polski dokumentalista i reżyser. Matką Vity jest Vita Żelakeviciute – pochodząca z Polski scenarzystka i montażystka. Jest wnuczką znanego litewskiego reżysera Vytautasa Žaliakevičiusa. Studiowała filologię francuską na Uniwersytecie Warszawskim i realizację obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografii na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego. Ukończyła także program Studio Prób w Mistrzowskiej Szkole Andrzeja Wajdy.
Autorka zdjęć do filmów dokumentalnych, krótkometrażowych filmów fabularnych i reklamowych. “Nóż w wozie” to jej pierwszy autorski film dokumentalny.

Podczas otwarcia Festiwalu Filmów Emigracyjnych EMIGRA w 2016 roku prezentowany był jej drugi film “Piano”. Dokument opowiada historię stojącego pianina na barykadach Majdanu, który stał się symbolem pokojowej rewolucji na Ukrainie i zarazem oporu wobec autorytarnej władzy. Film doceniony został także nagrodą Grand Prix 25. Ogólnopolskiego Festiwalu Mediów “Człowiek w Zagrożeniu”, organizowanego przez Muzeum Kinematografii w Łodzi.

Stanisław Lenartowicz

Polski reżyser i scenarzysta filmowy. Uważany za twórcę polskiej szkoły filmowej.
Urodzony w 1921 w Dzianowie na Wileńszczyźnie. Jest synem kolejarza. W czasie wojny walczył w AK. W Polsce mieszkał od 1946 i zawodowo związany jest z Wrocławiem. Studiował na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz na Wydziale Reżyserii PWSF w Łodzi. Jest także absolwentem Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego.

Po studiach rozpoczął pracę w Wytwórni Filmów Oświatowych. Wyreżyserował pod ich egidą między innymi “Miniatury Kodeksu Behema”, które docenione zostały na wielu festiwalach filmowych.
Momentem zwrotnym w jego karierze był jednak jego debiut fabularny “Zimowy zmierzch”. O filmie zrobiło się bardzo głośno, wzbudził mieszane opinie u krytyków i recenzentów, jednak dziś traktowany jest jako pierwszy film zrealizowany wbrew regułom socrealizmu poprzez zerwanie z realizmem. Aleksander Ford próbował zablokować dystrybucję w Polsce mocno ją ograniczając oraz blokując dystrybucję zagraniczną.

Filmem “Pigułki dla Aurelii” dołączył do twórców filmowej Szkoły Polskiej. Najsłynniejszy jednak okazał się film z brawurowymi rolami Elżbiety Czyżewskiej oraz Zbigniewa Cybulskiego pod tytułem “Giuseppe w Warszawie”. Była to komedia wojenna z ukrywanym w Warszawie włoskim dezerterze (zagranym przez Antoniego Cifarielliego).
Portfolio Stanisława Lenartowicza to ponad 20 filmów fabularnych i produkcji telewizyjnych, a wśród nich między innymi – “Zobaczymy się w niedzielę”, komedia “Cała naprzód”, dramat sądowy “To ja zabiłem”, doceniona festiwalowo komedia “Czerwone i złote”, “Pamiętnik pani Hanki” na podstawie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza oraz filmu psychologicznego “Za rok, za dzień, za chwilę…” ze świetną rolą Krystyny Podleskiej.
Najbardziej udaną i popularną wśród widzów była produkcją kostiumowego serialu TV “Strachy”.
Lenartowicz uczestniczył w pracach Komitetu Kinematografii. Po zakończeniu kariery w 1983 zamieszkał we Wrocławiu, stając się przewodnikiem środowiska filmowego. W 2008 roku otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za dorobek życia. Zmarł w 2010 we Wrocławiu.

Zygmunt Malanowicz

Polski aktor, reżyser i scenarzysta.
Urodzony w 1938 na Wileńszczyźnie (ówcześnie II Rzeczpospolita), w rodzinie o korzeniach polsko-rosyjskich (jego babka była Rosjanką, a w domu mówiło się w obu językach). Ojciec zaginął, kiedy miał zaledwie trzy lata. Wychowywała go, wraz z dwojgiem rodzeństwa, samotna matka, która współpracowała z wileńskim zgrupowaniem AK. Po wojnie rodzina przyjechała do Polski z drugą falą repatriantów i osiedliła się w Olsztynie.

Zygmunt Malanowicz ukończył Wydział Aktorski PWSFTviT w Łodzi w 1963 roku. Na deskach teatru zadebiutował rok wcześniej w “Burzy” Adama Daniewicza. Pierwszy raz przed kamerą stanął natomiast u Romana Polańskiego w “Nożu w wodzie”. Rola ta jednak zablokowała mu karierę filmowa ze względu na nieprzychylność władzy na ponad siedem lat, podczas których zajął się szkoleniem warsztatu teatralnego. Pomimo blokady został jednak doceniony i zapamiętany przez widzów.

Powrócił w “Polowaniu na muchy” i “Krajobrazie po bitwie” Andrzeja Wajdy. Wystąpił również w “Znakach na drodze” Andrzeja Piotrowskiego oraz w “Trądzie” Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego. Poza tym, w latach 70. i 80. Grał głównie w filmach Bohdana Poręby – “Hubal”, “Gdzie woda czysta i trawa zielona”, “Polonia Restituta”. Po transformacji ustrojowej ze względu na pracę z Porębą nie pracował przy ciekawych projektach i zmuszony został do opuszczenia kraju. W tym czasie był aktywny za granicą i realizował własne scenariusze na Białorusi (np. “Szlachetna krew”).

Powrotem do polskiego filmu były „Tulipany” Jacka Borcucha. Wrócił także do pracy w teatrze. W Polsce pracował w Teatrze Dramatycznym i w Teatrze Rozmaitości. W 2008 roku Malanowicz dołączył do zespołu Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego.

Malanowicz kojarzony jest z rolami ludzi skomplikowanych. Warsztat aktorski pozwala mu na oddanie ekspresji i wysokie zaangażowanie emocjonalne. Z tego powodu osadzany był w rolach osób postawionych w trudnych sytuacjach czy przed dylematami moralnymi.
Jest autorem trzech scenariuszy filmowych. Poza wspomnianą wcześniej “Szlachetna krwią” napisał “Bez Ulik” oraz “Wyrok na Franciszka Kłosa”. Dwa z wymienionych scenariuszy także wyreżyserował.

Renata Butkiewicz

Laureatka Nagrody PISF. Od 15 lat pracuje w mediach (telewizji i radiu). Obecnie reprezentuje Radio ZNAD WILII – jedyną polską rozgłośnię na Litwie. Prowadzi autorski program poświęcony polskiemu kinu ,,Filmoteka Polska” oraz audycje ,,Podróże po Polskiej Kulturze”, która jest przeglądem najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce.

Piano

Reżyseria: Vita Drygas
Produkcja: Polska/ Litwa, 2014
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 41 min

Antonetta Mischenko, studentka Konserwatorium Muzycznego w Kijowie, ocaliła pianino niesione na barykady. Tak zaczęła się historia instrumentu, który stał się symbolem pokojowej rewolucji na Ukrainie i zarazem oporu wobec autorytarnej władzy. Losy pianina poznajemy poprzez czwórkę bohaterów – młodą Antonettę, która jako pierwsza zagrała muzykę Chopina i ojczysty hymn na Majdanie, Lyudmilę Chichuk, światowej sławy kompozytorkę, żołnierza Volodimira i Bohdana, zamaskowanego mężczyznę, który odkrywa w sobie miłość do niezwykłego instrumentu.

Romuald Mieczkowski

– pisarz i poeta, autor 12 książek
– od 22 lat wydawcy kwartalnika „Znad Wilii”,
– od 18 lat pomysłodawcy i organizator Międzynarodowego Festiwalu Poetyckiego „Maj nad Wilią”
– twórcy Polskiej Galerii Artystycznej „Znad Wilii” w Wilnie
– organizator i kurator ponad 300 wystaw, festiwali, warsztatów, konkursów i plenerów
– odznaczony m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej oraz odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP

Read moreRomuald Mieczkowski

Oblicza naszej i waszej wolności

OBLICZA NASZEJ I WASZEJ WOLNOŚCI
Reżyseria: Edyta Maksymowicz
Współpraca: Walenty Wojniłło
Czas trwania: 34 min.
Polska/Litwa; 2014

Laureatka 2. Zamojskiego Festiwalu Filmowego. Jej film “Oblicza naszej i waszej wolności” uzyskał nagrodę główną w kategorii “Reportaż”.

Reportaż Edyty Maksymowicz to powieść o losach ludzi uwiecznionych na fotografiach zdeponowanych w Wilnie w Litewskim Archiwum Historycznym. Trzy albumy pochodzące z połowy XIX wieku zawierają w sumie 800 zdjęć, tak niezwykłych, że trafiły na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Powstały na zlecenie słynnego generała Murawiowa,„Wieszaciela”, w czasach, koszt jednego zdjęcia równał się wartości konia. Generał w taki sposób postanowił uwiecznić katów i… ofiary represji, które prowadził. „Ta produkcja kosztowała mnie naprawdę dużo, bardzo dużo. Duuuuużo też czego nauczyła! między i tego, że Rosja – jeśli chodzi o ambicje imperialne, stosunek do własnych ludzi czy ziem zabranych – jest niezmienna i stała. W tej materii nic się nie zmienia i zmienić nie może. Dla Rosji liczy się cel, nie liczą się ani środki, ani narzędzia…” – podzieliła się swoimi refleksjami E. Maksymowicz.

Pokolenie PLT

Tytuł: Pokolenie PLT
Reżyseria: Agata Lewandowski
Scenariusz: Romuald Mieczkowski
Czas: 25 min.
Polska – Litwa 2013

Pokolenie PLT
Film miał na początku nudny tytuł roboczy „Młodzi Polacy na Litwie”. W trakcie realizacji filmu i długich wieczornych rozmów właśnie z młodymi Polakami w Wilnie spytałam, jak chcieliby się określić sami, jak mam zatytułować ten film? Odpowiedzieli: czujemy się jak pokolenie PLT. Tegoroczni maturzyści liceum Jana Pawła II w Wilnie, podobnie jak wszyscy młodzi polscy wilnianie mówią na co dzień w trzech językach. Czasem mieszają je wszystkie w jednym zdaniu, co można usłyszeć, jadąc wileńskim trolejbusem. Tworzy to niepowtarzalny „ polonijny język litewski”. Młodzi wilniucy nie mają kompleksów ani uprzedzeń, chcą żyć normalnie w mieście, które jest ich stolicą, bo w nim urodzili się i mieszkają. Mają wiele pomysłów na życie, tak samo jak ich rówieśnicy z innych krajów Unii Europejskiej. Część z nich chce popróbować smaku życia zagranicznego. Nieco starsi od nich – członkowie Klubu Włóczęgów Wileńskich – tworzą grupę awangardowej, offowej młodzieży polskiej, która pielęgnuje swoje pochodzenie, nie biorąc udziału w imprezach folklorystycznych. Są wśród nich również Litwini z krwi i kości, którzy nauczyli się polskiego z kreskówek na dobranoc w polskiej TV, odbieranej i bardzo popularnej na Litwie w czasach ZSRR. Rodzice młodych Polaków na Litwie to często pary mieszane – polsko-litewskie lub polsko-rosyjskie. Wielu z nich kiedyś pokochało tę różnorodność kulturową i dzisiaj nie mają z tym problemów. Pozostaje pytanie, czy pies w rodzinie polsko-litewskiej, urodzony w Wilnie, ale „rozmawiający” na co dzień ze swoimi właścicielami po polsku – to Litwin czy Polak?
Pokolenie PLT jest kontynuacją serii filmów o tym, co dzieje się w głowach i duszach młodych Polaków urodzonych poza granicami kraju, zarówno na Wschodzie, jak i na Zachodzie. Zanim zdecydowałam się go pokazać w Warszawie, zorganizowaliśmy w maju tego roku premierą litewską w Instytucie Kultury Polskiej w Wilnie. Jego bohaterowie – młodzi Polacy na Litwie – zobaczyli siebie na ekranie, byli dumni ze swoich osiągnieć i śmiali się ze swoich błędów. Film zaakceptowali i chcieli, żebym ich również pokazała w Polsce – takimi, jakimi są naprawdę, a nie jedynie postrzeganymi w kategoriach „PL” lub „LT”.
Agata Lewandowski

Radviliad

A film about one of the most famous, sophisticated and influential European noblemen of the XV-XVIII centuries – the Radvila‘s (Radziwill) family and his members, who had been one of the wealthiest real estate owners in the Old Continent for several hundred years,  defeated a 5 times bigger army of Ivan the Terrible by its own troops in a legendary battle, defended European protestants without being afraid of inquisitional fires and also published the first bestselling travel book about a trip to Jerusalem which had been on top for 200 years.
It’s a family that has been always noted for its sacrificial manner to others, claiming that “the real fortune of a nobleman is in Heaven, not on Earth”. And now, after a couple of centuries, the offspring of this family can be found among world political elite all the way down from Europe to Kennedy’s family or Emmy winners, all sharing the same values.  
A film about Courage, Grace and Devotion.


Film director: Ramunė Rakauskaitė
Director of fiction scenes: Jonas Trukanas
Sript: Arūnas Matelis, Ramunė Rakauskaitė, Renata Šerelytė, Romas Lileikis
DOP: Audrius Kemežys
DOP of fiction scenes: Simonas Glinskis
Composers: Domas Strupinskas, Paulius Kilbauskas
Producers: Algimantė Matelienė, Arūnas Matelis (Studio Nominum), Mark Olexa (DOK Mobile), Uldis Cekulis (VFS Films)

stereo/ 16:9 / region free/ PAL
Year of production: 2015
Genre: Docu-fiction
Running time: 65min
Language: Lithuanian, Polish, English, Hebrew, Latvian, Belarusian, German
Subtitles: Lithuanian, English, Polish, Belarusian
Film produced by: Studio nominum, Dok Mobile, VFs films
Supporters: Lithuanian Film Center, Lithuanian Ministery of Culture, Lithuanian Ministery of Education, National Latvian Film Center, AB Kauno tiltai