Kristoffer Rus

Polsko-szwedzki reżyser.
Urodził się w 1979 roku w Szwecji. Pochodzi z polsko-szwedzkiej rodziny. Jest absolwentem kulturoznawstwa na Uniwersytecie w Lund oraz reżyserii w Szkole Wajdy. Po ukończeniu studiów w Szwecji rozpoczął pracę w szwedzkiej telewizji TV4 jako operator i montażysta. W tym samym czasie pisał scenariusze i realizował krótkie metraże.

Jest autorem nagradzanego na festiwalach w Cannes, Marrakeszu czy Palm Springs filmu “Apple tree”. Stworzył także krótkometrażowe projekty “The Last Round” oraz “Red on White”. Pierwsze polskie projekty to “Street Feeling” realizowany w ramach projektu pod tytułem „Dekalog 89+”, w którym młodzi filmowcy mierzyli się w nowy sposób z odwiecznymi pytaniami na temat moralności. „Street feeling” jest również samodzielnym filmem, który do tej pory pokazywany był i nagradzany na wielu międzynarodowych festiwalach. Zrealizował także projekt “Naturalni” opowiadający historię pary czterdziestolatków, którzy trafiają na terapię do psychologa ewolucyjnego zamiast terapeuty par. Film powstał w ramach 30 minut realizowanego w Studia Munka.

Obecnie pracuje jednocześnie w Polsce i Szwecji. Jest reżyserem emitowanego w TVP Weekendowego Magazynu Filmowego. Współtworzył także polskie seriale: “Rodzinka.pl”, “Żywioły Saszy: Ogień”, “Druga Szansa” oraz “Trzecia Połowa”. Pracuje także nad pełnometrażowym debiutem fabularnym czyli adaptacją powieści Jarosława Stawireja pod tytułem „Masakra profana”.
Jest członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Ivan Vyrypajew

Rosyjski reżyser, scenarzysta i aktor.
Urodził się w 1974 roku w Irkucku. Ukończył Akademię Teatralną w Irkucku. Studiował także reżyserię w Wyższej Szkole Teatralnej im. Szczukina w Moskwie.

Przez kilka lat prowadził w swoim rodzinnym mieście teatr studyjny Przestrzeń Gry. Od 2001 roku Wyrypajew współpracuje z moskiewskim teatrem Teatr.doc. Dramat “Sny” przyniósł mu międzynarodową sławę.
Jest autorem kilkunastu sztuk teatralnych, które reżyserował na bazie własnych scenariuszy. Doceniony został na wielu festiwalach i przeglądach. Jest między innymi laureatem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BOSKA KOMEDIA czy zdobywcą Grand Prix na Międzynarodowym Przeglądzie Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT.

Wyreżyserował 4 filmy fabularne: “Euforia”, “Tlen” czyli filmową wersję sztuki pod tym samym tytułem, “Taniec Delhi” i “Zbawienie”.

W 2016 przeprowadził się wraz z żoną Karoliną Gruszką do Polski na stałe. Z teatrami w Polsce pracował już jednak wcześniej. W 2009 roku wyreżyserował spektakl “Lipiec” w Teatrze na Woli. Wystawił także sztukę: “Taniec »Delhi«“ w Teatrze Narodowym, “Ufo. Kontakt” w Teatrze Studio, “Nieznośnie długie objęcia” w Teatrze Powszechnym czy “Słoneczna Linia” w Teatrze Polonia. W swoich sztukach często obsadza żonę, a którą tworzą team artystyczny.

Jego sztuki grane są również w Anglii, Francji, Niemczech, Czechach i Kanadzie.
W 2010 roku odebrał Paszport Polityki w dziedzinie „teatr”.

Maciej Drygas

Polski reżyser, scenarzysta i dokumentalista.
Urodził się w 1956 roku w Łodzi.
Jest absolwentem reżyserii Wszechrosyjskiego Państwowego Instytutu Kinematografii w Moskwie. Próbował swoich sił w łódzkiej PWSFTViT, ale zabrakło mu jednego punktu, by się dostać. Obecnie pracuje jako pedagog ucząc dokumentu filmowego w PWSFTViT oraz reportażu radiowego w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Po ukończeniu studiów współpracował jako asystent Krzysztofa Zanussiego przy filmach “Constans” i “Z dalekiego kraju” oraz u boku Krzysztofa Kieślowskiego przy “Przypadku”.
Efektem tej współpracy jest film fabularny “Psychoterapia” o studentce psychologii, której praca jako terapeutki, pomimo dużej wiedzy teoretycznej, kończy się zupełnym niepowodzeniem.
Jego debiutem dokumentalnym jest film “Usłyszcie mój krzyk”. To historia Ryszarda Siwca, który w 1968 podpalił się podczas uroczystości dożynkowych na Stadionie Dziesięciolecia w Warszawie. W ten sposób Siwiec protestował przeciwko inwazji na Czechosłowację. Było to charakterystyczna tematyka dla jego twórczości, ponieważ to właśnie tematy polityczne zdominowały jego zainteresowania. Często opowiadał o represyjnej władzy i represjonowanym, ale zachowującym wolę oporu, społeczeństwie. Ilustrował skutki życia w totalitarnym systemie. Wyreżyserował między innymi projekty: “Jeden dzień w PRL”, “Po tamtej stronie – 2007”, “Głos nadziei” czy “Usłysz nas wszystkich”.
Jeden z niewielu filmów, które nie dotykają bezpośrednio tematyki politycznej to “Stan nieważkości” opowiadający historię rosyjskiego podboju kosmosu.
Jest laureatem wielu międzynarodowych festiwali. Poza reżyserią filmową zajmował się także tworzeniem słuchowisk radiowych. Jego produkcje emitowane były w wielu krajach na całym świecie (Stany Zjednoczone, Polska, Japonia, Australia). Od 2013 roku jest przewodniczącym jury Festiwalu Filmów Dokumentalnych Kino z duszą.
Bronisław Komorowski w roku 2014 odznaczył go Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi w pracy twórczej i działalności artystycznej, za osiągnięcia w promowaniu polskiej kultury.

Bruno Werner O`ya, vel Oya, Oja

Aktor, biznesmen, lektor.
Urodził się 1933 w Tallinie. Studiował medycynę w Rydze i Moskwie. Zajmował się także lalkarstwem. A ze względu na swój ponad dwumetrowy wzrost wyczynowo trenował koszykówkę oraz piłkę nożną.

Był także znanym na Łotwie gitarzystą i piosenkarzem nazywanym Elvisem Łotwy. Sławę przyniósł mu przebój “Kur tu biji?” (Gdzie byłaś?). Śpiewał po łotewsku bez obcego akcentu. Sam pisał teksty piosenek i jest autorem wielu kompozycji muzycznych.

W latach 1968-1990 mieszkał we Wrocławiu. Przeniósł się do Polski z miłości do Barbary Sukmanowskiej, którą poślubił w 1967 roku. Pracował w Polsce jako menedżer i kierownik Klubu Związków Twórczych. Sporadycznie występował na scenach teatrów Krakowa i Lublina. Zagrał w sztuce “Lot nad kukułczym gniazdem” w reżyserii Krzysztofa Zanussiego w Starym Teatrze im. Modrzejewskiej w Krakowie.
Został przychylnie zapamiętany z wielu filmów polskich, czechosłowackich, enerdowskich, radzieckich. Znany jest z głośnego litewskiego filmu z 1965 “Nikt nie chciał umierać” Vytautasa Zalakeviciusa, w którym stworzył przejmującą kreację w roli Broniusa Lokysa. Za tę rolę otrzymał Nagrodą Państwową ZSRR. Młodzi widzowie mogli kojarzyć go z roli w “Pan Kleks w kosmosie” Krzysztofa Gradowskiego.
Grał także w polskich filmach (między innymi): w “Wilczych Echach” Aleksandra Ścibora-Rylskiego, “Potopie” Jerzego Hoffmana. Kojarzyć go można także z roli w serialach: “007 zgłoś się”, “Zaklęty dwór” czy “Rycerze i rabusie”.
W Polsce pracował też jako lektor języka estońskiego. We Wrocławiu wydał także autobiograficzną książkę pt. “Przepraszam, czy pan jest aktorem?”.
W latach 90. wieku powrócił do Estonii. Prowadził studium teatralne dla młodych TOP w Tartu. Zmarł w 2002 w Tartu w Estonii.

Czesław Mozil

Muzyk, wokalista oraz aktor urodzony w 1978 roku w Zabrzu w rodzinie polsko-ukraińskiej. Pierwsze lata życia spędził na Śląsku. następnie – wraz z rodziną – wyjechał do Danii. Po ponad 20 latach wrócił do kraju na stałe i rozpoczął karierę muzyczną. Założył zespół Czesław Śpiewa. Jego muzyka zawiera elementy rocka, kabaretu, poezji i punk rocka. Sam mówi o sobie, że jest wykonawcą popowym.
Z muzyką związany jest od dzieciństwa. Grał i śpiewał w chórze kościelnym. Od czasu liceum grał na akordeonie. Założył zespół Tesco Value oraz udzielał się w zespole Brøndby Harmonika Klub.
W 2007 roku wydał debiutancki album “Debiut”, który błyskawicznie zdobył status złotej, platynowej oraz podwójnie platynowej płyty. Jego kolejne płyty to “Pop” oraz “Czesław śpiewa Miłosza”.

Poza muzyczną działalnością pracował także w radio prowadząc audycje “Zwolnieni w WF-u” oraz był jurorem programu pod tytułem “X-Factor”. Wydał także autobiografię „Nie tak łatwo być Czesławem”. Powierzono mu tytułową rolę w filmie “Szkoła uwodzenia Czesława M.”. W Och Teatr Krystyny Jandy wystawia monodram „Spowiedź emigranta”.
W 2016 otrzymał europejską Nagrodę Polonicus za „wyjątkowy wkład w szerzenie kultury polskiej w Europie oraz za radość „bycia Polakiem”, a także został wyróżniony nagrodą „Sojusznika roku” przez Kampanię Przeciw Homofobii.
Prowadzi liczne akcje charytatywne, łamie stereotypy, a ostatnio wydał wraz z uczniami szkół myzucznych z całego kraju płytę oryginalnych współczesnych kolęd – Grajkowie przyszłości.

W 2020 roku wraz z Wojciechem Kusiem stworzyli projekt pod tytułem “Spowiedź Emigranta” – opowieść o wystawianym w Wielkiej Brytanii monodramie Mozila, która stała się przyczynkiem do opowiedzenia osobistych historii emigrantów – faktycznych bohaterów dokumentu. Film zdobył nagrodę Złotej EMiGRY 2020 za oryginalne połączenie monodramu “Spowiedź emigranta” ze spontaniczną i emocjonalną relacją rozmów Czesława Mozila z Polakami mieszkającymi za granicą.

Santa Rosa

Reżyseria: Sławomir Grunberg
Produkcja: Polska/USA/Meksyk, 2013
Czas trwania: 54 min

Epizod wojenny jakim był pobyt w Meksyku 1500 polskich uchodzców wojennych z Sowieckiej Rosji pozostaje do dziś, oprócz wąskiej grupy historyków i samych zainteresowanych, właściwie nieznany. Znane i opisane są natomiast wojenne losy uchodzców którzy trafili do brytyjskich kolonii w Afryce i Azji – powstaly na ten temat opracowania historyczne i filmy dokumentalne.

Połączenie tak różnych i egzotycznych krajów jak Polska i Meksyk oddziaływuje jednak na wyobrażnie i dlatego postanowiliśmy – jako producenci filmu -pokazać tą historię szerszej publiczności w Polsce i za granicą w formie pełnometrażowego dokumentu historycznego.

Pomysł narodził się na początku 2011 roku kiedy jeden z nas , na stale mieszkający w Meksyku, uczestniczył w stolicy tego kraju w pokazie filmu, którego był koproducentem, poświęconego pani Irenie Sendler i organizowanego przy wspóludziale polskiej ambasady. Po pokazie Pani Ambasador Anna Niewiadomska zaproponowała aby tematem następnego projektu filmowego była historia Polaków z hacjendy Santa Rosa. Tak rozpoczęła się nasza współpraca producencka nad filmem, który chcielibyśmy skończyć na 70 rocznicę przyjazdu Polaków do Leon 4 lipca 2013. Udało nam się dotrzeć do naoczych świadków tych wydarzeń, którzy jako dzieci mieszkali w polskiej kolonii, a dziś żyją w różnych częściach świata. Spotkania z nimi Bogdana i Joanny w czasie ich podróży do Meksyku w poszukiwaniu grobu ich dziadka stanowić będą osnowę naszego filmu i żródło informacji o życiu w polskim obozie.

Odrębny wątek stanowią wzajemne stosunki Polaków i Meksykanów, które wszyscy świadkowie tych wydarzeń określają jako więcej niż serdeczne. To że tysiące kilometrów od rodzinnego domu uchodzcy z Gułagu znależli spokojną przystań w której mogli leczyć fizyczne i psychiczne rany odniesione na „nieludzkiej ziemi” jest świadectwem ludzkiej solidarności i dobroci, tak rzadkiej w czasach wojennej zawieruchy.

Film nasz będzie więc próba wyjaśnienia dlaczego Meksykanie tak serdecznie odnosili się do egzotycznych gości z Polski i jaki wpływ mialo to pózniej na życie samych Polaków. Chcielibyśmy równocześnie spłacić tym projektem dług wdzięczności narodowi meksykańskiemu za to co zrobili dla naszych rodaków kiedy ci najbardziej potrzebowali pomocy i ludzkiego odruchu serca.

Jowita

Reżyser: Janusz Morgenstern
Scenariusz: Tadeusz Konwicki
DOP: Jan Laskowski
Polska, 1967
Długość: 91′

Tytułowa Jowita jest mirażem, femme fatale, która pojawiając się na balu, zawraca w głowie dobrze zapowiadającemu się lekkoatlecie Markowi Arensowi. Bohater stara się odnaleźć Jowitę. Popada w obsesję na jej punkcie, z której stara się go uwolnić sympatyczna, choć przekorna, Agnieszka, studentka Akademii Sztuk Pięknych. Ich relacje stają się jednak serią nieustannych nieporozumień. Dziewczyna igra z emocjami Marka. On z kolei okazuje się niezdolny do wierności. Agnieszka porzuca w końcu swojego kochanka, wybiera stabilizację. Na pożegnanie wyznaje, że to ona była tajemniczą Jowitą. Odarty ze złudzeń Marek postanawia przeformułować swoje życie. Wymierza sobie coś w rodzaju kary. Prowokuje sytuację, w wyniku której trafia do więzienia.

Film powstał na podstawie powieści Stanisława Dygata “Disneyland”.

Nagrody:
– 1967 – Nagroda za reżyserię i nagroda CIC (Międzynarodowa Organizacja Katolicka ds. Filmu) na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Sebastian dla Janusza Morgensterna
– 1967 – nagroda ministra kultury i sztuki dla reżysera; nagroda w plebiscycie widzów Wielkopolski “Polne Kwiaty” dla Kaliny Jędrusik

Krakowiaczek ci ja

Krakowiaczek ci ja

Reżyseria: Tomasz Magierski
Produkcja: Polska/ Australia, 2011
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 76 min

Starszy pan Yoram Gross rusza w podróż sentymentalną, by pokazać swym wnuczkom ukochane rodzinne miasto Kraków, ale i opowiedzieć o traumatycznych przeżyciach czasu Holocaustu. Ten powrót do przeszłości uzmysławia wpatrzonym w dziadka dzieciom ścisłe związki biografii “Disneya australijskiej animacji” z jego twórczością. Niezwykła kariera twórcy nie byłaby możliwa bez przemożnej chęci przetrwania, pogody ducha i poczucia humoru frywolnego chłopca, którą niegdysiejszy mały Jerzyk zachował do dziś.

http://tomaszmagierski.com/blinky-me/

Elżbieta Benkowska

Nieprzypadkowo urodziła się w 55. urodziny Romana Polańskiego. Córka stoczniowca i księgowej, siostra matematyczki, wnuczka trzech Kaszubów i Obywatela Wolnego miasta Gdańska, która postanowiła zostać reżyserem.

Read moreElżbieta Benkowska

Aktorka

Reżyseria: Kinga Dębska, Maria Konwicka
Obsada: Meryl Streep, Beata Tyszkiewicz, Andrzej Wajda, Małgorzata Potocka
Produkcja: Polska, 2015
Gatunek: biograficzny/ dokumentalny
Czas trwania: 71 min

To pełnometrażowy, biograficzny film dokumentalny o zmarłej w 2010 r. Elżbiecie Czyżewskiej, jednej z największych polskich aktorek, ikonie urody lat 60.
Z relacji ludzi jej bliskich poznajemy życie i charakter Elżbiety Czyżewskiej, osoby wieloznacznej, trudnej, niezwykle inteligentnej i ambitnej, ciepłej, hojnej, towarzyskiej, ale i niemożliwej do wytrzymania, kłótliwej, samotnej. Film stawia pytania: czy Czyżewska zmarnowała swoją karierę, wyjeżdżając do Stanów w momencie, kiedy w Polsce była u szczytu kariery? Czy zmarnowała swoją szansę na sukces w Stanach przez alkohol? Skąd wzięła się jej autodestrukcja?

Skonstruowany zgodnie z zasadami fabularnymi, film krok po kroku prowadzi widza przez życie aktorki, przypominające czasem antyczną tragedię. Tłem dokumentu jest impresyjnie pokazany Nowy Jork, miasto, które Czyżewska uważała za swoją drugą ojczyznę. W filmie występują m.in.: Andrzej Wajda, Daniel Olbrychski, Michał Urbaniak, Adam Holender, Gay Talese, Nancy Weber, Hanna Hartowicz, krytyk i profesor studiów filmowych na Columbia University Annette Insdorf, aktor Omar Sangare. Spotkanie z Czyżewską wspomina także Meryl Streep.

„Aktorka” była prezentowana w ramach Panoramy Filmu Polskiego podczas tegorocznego Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Krzysztof Komeda. Muzyczne ścieżki życia

komeda

Reżyseria: Claudia Buthenhoff-Duffy
Produkcja: Polska/ Niemcy/ Szwajcaria/ Finlandia, 2010
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 52 min

W 1958, młody reżyser Roman Polański kręci film krótkometrażowy “Dwaj ludzie z szafą”. O przygotowanie ścieżki muzycznej prosi jednego z najbardziej docenionych ówcześnie pianistów jazzowych: Krzysztofa Komede. W ten sposób zaczyna się owocna współpraca dwóch artystów, która trwać będzie dziesięć lat. Komeda skomponował muzykę do takich filmów jak “Nóż w wodzie”, “Nieustraszeni pogromcy wampirów” albo “Dziecko Rosemary”.

Obraz dokumentalny w reżyserii Claudi Buthenhoff-Duffy, przedstawia postać polskiego jazzowego pianisty, na podstawie wspomnień Romana Polanskiego, Andrzeja Wajdy czy Henninga Carlsena. Film skupia się szczególnie na muzyce, a dzięki zdjęciom archiwalnym przywołuje klimat dawnych lat. To portret, genialnego kompozytora muzyki filmowej, który umiera tragicznie i przedwcześnie w 1968 roku.

Ojcu

Scenariusz i reżyseria: Liliana Komorowska, Diana Skaya
Obsada: Maila Desrochers, Antoni Porowski, Anette Woloszen
Produkcja: Kanada/ Polska, 2015
Długość: 26 min

Pokaz filmu odbył się na festiwalach filmowych takich jak: CAMERIMAGE w Bydgoszczy, Cannes 2016, NYPFF w Nowym Yorku, Gdynia Festiwal Filmów Dokumentalnych.

Film OJCU, opowiada prawdziwą historię Adama Bandrowskiego, polskiego nauczyciela, zamordowanego w 1938 roku w Winnicy. Jest fabularyzowanym dokumentem, opartym na poemacie Aliny Bandrowskiej, córki głównego bohatera.

Film przedstawia losy jednej rodziny z Kresów, rozłączonej na zawsze brutalnym aktem sowieckiego terroru. Na emigracji w Kanadzie, Alina już jako 80-letnia kobieta, pisząc poemat OJCU, podjęłą się trudnego zadania utrwalenie swoich wspomnień. Historia ojca prześladowała Alinę przez całe jej życie. Zbierała skrzętnie jakiekolwiek ślady pozostałe po ojcu: dzienniki matki, zdjęcia, listy od ojca i zapisywała najdrobniejsze fakty z jego życia w czasie, gdy był ukochanym jej tatusiem, jak również z okresu jego uwięzienia i rozstrzelania przez enkawudzistów.

Akcja filmu zaczyna się od sceny pisania poematu przez Alinę w jej domu w Montrealu, w Kanadzie. Z zakamarków pamięci autorka wydobywa strzępki reminiscencji po to, by ocalić życie ojca od zapomnienia. Strofami pełnymi kresowej melodyki tworzy opowieść – pamiętnik dziecka. Z jej typowym kresowym dialektem, bohaterka filmu recytuje strofy fragmentów poematu, które są wplecione w akcję filmu. W ten sposób powstaje wzruszający dokument fabularyzowany oddający w okruchach wspomnień historię pojedynczej rodziny.

Kluczową sceną filmu jest aresztowanie Adama Bandrowskiego, której świadkiem była trzyletnia Ala. Funkcjonariusze NKWD przychodzą po Adama zimową nocą 1938 roku z rozkazem aresztowania pod zarzutem szpiegostwa. Tuż przed opuszczeniem domu na zawsze, Adam zdąży pospiesznie pożegnać się z żoną Jadwigą. Podczas brutalnej sceny przesłuchania niewinny Adam broni się przed fałszywymi oskarżeniami. Po dziewięciu miesiącach uwięzienia, pełnego dalszych tortur, ślad po nim zaginie. Tylko kilka razy pozwolono Jadwidze na odwiedziny w więzieniu, nie dopuszczając jej do widzenia się z mężem. Mogła jedynie otrzymywać ocenzurowane listy i wymieniać brudną odzież na czystą. Przez długie miesiące Jadwiga walczy o każdy znak życia Adama, czekając na jego powrót u swojej siostry Broni. Głos Adama, który się żegna na zawsze z Jadzią i Alinką zwiastuje ostatnią odsłonę filmu. Scena egzekucji Adama jest wiernie odtworzona z opisów archiwalnych rozstrzelań polskiej i ukraińskiej ludności cywilnej Winnicy, wykonanych w więzieniu i innych katowniach NKWD.

Część fabularyzowana dokumentu kończy się kadrem trzymanego przez Alinę autentycznego aktu rozstrzelania. Zbliżenie na tylko dwa słowa aktu – поляк – расстрелять (Polak – rozstrzelać) – stanowi głęboką wymowę całego filmu. W finale pojawia się fragment archiwalnego filmu dokumentalnego pochodzącego z niemieckich archiwów z 1943 roku. Jest to scena ekshumacji zwłok tysięcy ofiar w winnickim parku, której świadkami są rodziny pomordowanych. W epilogu przedstawione są obrazy dzisiejszego Parku wypoczynku i rozrywki im. Maxima Gorkiego, wybudowanego po wojnie przez władze sowieckie na terenie winnickiego Parku i polskiego cmentarza w celu ukrycia zbiorowych mogił ofiar stalinizmu. Ukazany park służy do dziś rozrywce stanowiąc miejsce zabaw i rekreacji dla mieszkańców Winnicy.

Wszystkie dokumenty: zdjęcia, dzienniki Jadwigi, nakazy aresztowania Adama Bandrowskiego, archiwalne akta jego przesłuchania z więzienia NKWD, jego list z więzienia do Jadwigi, jak również rekwizyty: sukienki Jadwigi, fragment ocalałej bielizny i bluza Jadwigi, Biblia babci Jadwigi, zegar, krzyż oraz gobelin, użyte do scenografii filmu są autentyczne i pochodzą za zbiorów rodziny Bandrowskich.

Niegdyś moja matka

Reżyseria: Sophia Turkiewicz
Obsada: Zofia Wichłacz, Artur Urbański, Wenanty Nosul, Karolina Porcari
Produkcja: Australia/ Polska/ Ukraina, 2013
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 75 min

Reżyserka australijskiego pochodzenia podejmuje próbę poznania powodów, które sprawiły, że została oddana w dzieciństwie do sierocińca. Odkrywa nieznaną dla siebie historię matki, urodzonej w przedwojennej Polsce. W latach wojny doświadczyła utraty rodziców i braku własnego domu. Po okresie zesłania na Syberię i późniejszej tułaczce zamieszkała w Australii. Burzliwa historia XX wieku sprawiła, że kobiecie niełatwo było się odnaleźć wśród powojennej rzeczywistości na obcym kontynencie.

Dawno temu na Śląsku

Reżyseria: Tomasz Protokowicz
Produkcja: Polska, 2015
Czas trwania: 16 min

Bracia bliźniacy, Rysiek i Stefan żyją w prowadzonym przez zakonnice sierocińcu. Znajduje się on w małym miasteczku na Śląsku, gdzie obok siebie żyją Polacy i Niemcy. Mają pecha dorastać w jednym z najpodlejszych okresów w historii tego miejsca, w okresie III Rzeszy. Wkrótce ich drogi rozejdą się, aby skrzyżować się za kilkanaście lat, w niezwykle nieprzyjemnych okolicznościach.

Ida i Irena

ida i irena

Reżyseria: Piotr Morawski
Produkcja: Polska/ Izrael, 2016
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 28 min

Irena nazywała się Ida Englard. Potem Kisielewska. Ukrywała się w klasztorze w Ignacowie. Po wojnie Irena Majchrzak, gdy wyszła za mąż za komunistę. Jej dziadek Chasyd. Rodzice mocno wierzący. Gdy jako 15-latka opuszczała piotrkowskie getto, ojciec który nie mógł uciekać powiedział do niej: Itele, ale nigdy nie zapomnij, że jesteś Żydówką. Stojący obok wuj: właśnie odwrotnie, zapomnij, bo nie przeżyjesz. Tym dwóm przykazaniom Irena starała się być wierna przez całe życie.

Piano

Reżyseria: Vita Drygas
Produkcja: Polska/ Litwa, 2014
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 41 min

Antonetta Mischenko, studentka Konserwatorium Muzycznego w Kijowie, ocaliła pianino niesione na barykady. Tak zaczęła się historia instrumentu, który stał się symbolem pokojowej rewolucji na Ukrainie i zarazem oporu wobec autorytarnej władzy. Losy pianina poznajemy poprzez czwórkę bohaterów – młodą Antonettę, która jako pierwsza zagrała muzykę Chopina i ojczysty hymn na Majdanie, Lyudmilę Chichuk, światowej sławy kompozytorkę, żołnierza Volodimira i Bohdana, zamaskowanego mężczyznę, który odkrywa w sobie miłość do niezwykłego instrumentu.

Dzieci Isfahanu

Dzieci Isfahanu

Reżyseria: Artur Witoszek
Producent: Muzeum Historii Polski 2012
Czas trwania: 14 minut

70 lat temu w wyniku ewakuacji ze Związku Sowieckiego do Iranu wyszło około 120 tysięcy osób. Połowę z 40 tysięcy cywilów stanowiły dzieci. Do Persji przyjechały skrajnie wycieńczone, chore i głodne. Tu spotkały jednak opiekuńczych Irańczyków i przedstawicieli rządów polskiego i brytyjskiego. Potem z rodzinami lub bez rozjechały się po świecie. Tylko niewielki procent zamieszkał w Polsce w nowych granicach. Wiele rozsianych po świecie osób utrzymuje ze sobą serdeczne kontakty. W 70 rocznicę przyjazdu na Bliski Wschód spotkali się w Juracie.

Wygrać z przeznaczeniem

wygrać z przeznaczeniem

Reżyser: Marek Lechowicz
Produkcja: Polska, 2015
Czas trwania: 55 min

Mało znana historia grupy 730 polskich dzieci – ofiar zsyłek syberyjskich z 1940 r. Dzieci te dotarły do tworzącej się w ZSRR armii gen. Władysława Andersa. Razem z wojskiem przeszły przez Turkmenistan do Iranu. Tam trafiły do domów dziecka, początkowo w Teheranie, a następnie w Isfahanie. Losem dzieci zainteresował się ówczesny konsul II RP w Nowej Zelandii, pan Wodzicki. To z jego inicjatywy pomoc dzieciom zaoferował rząd Nowej Zelandii. Dzieci zostały zabrane z Iranu i przetransportowane do Wellington. W zdecydowanej większości pozostały tam. Film opisuje ich losy. Wykorzystano zdjęcia archiwalne i te zrobione współcześnie w Nowej Zelandii i Polsce (z udziałem grupy rekonstrukcyjnej). Walory artystyczne filmu podkreślają elegie zbudowane z animacji malarstwa Zdzisława Beksińskiego i poezji Zbigniewa Herberta.

My Iranian Paradise

my iranian paradise

Reżsyeria: Anette Mari Olsen i Katia Forbert Petersen
Produkcja: Dania/Polska, 2008
Czas trwania: 78 min

Dla mnie Iran jest najszczęśliwszym miejscem pod słońcem. Tu spędziłam pierwsze 22 lata mojego życia – mówi autorka filmu Anette Mari Olsen. Dzisiaj, po trzydziestoletniej nieobecności w kraju swojego dzieciństwa, powraca z kamerą, by pokazać jego przeszłość i teraźniejszość. Swoją historię rozpoczyna od opowieści o rodzicach – duńskim inżynierze, współtwórcy linii kolejowej, która w latach 30. XX wieku połączyła północ z południem Iranu, oraz Polce, którą wojenna zawierucha rzuciła najpierw na Syberię, później do Kazachstanu i w końcu do Teheranu. Ta fascynująca podróż w czasie splata się z obrazami współczesnego Iranu i – trzeba przyznać – jest to wyjątkowo gorzkie połączenie. Wystarczy spojrzeć na plażę, którą duńska reżyserka odwiedzała w dzieciństwie. Niegdyś tętniący życiem kurort to obecnie zdewastowane pustkowie przegrodzone wysokim murem, oddzielającym części przeznaczone dla kobiet i mężczyzn. 
Dzięki imponującej dokumentacji (zawierającej m.in. materiały Filmoteki Narodowej), Anette Mari Olsen i Katii Forbert Petersen udało się stworzyć film, będący z jednej strony opisem przemian, jakim podlegał Iran w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, z drugiej zaś – intymnym portretem osoby pozbawionej ojczyzny. Anette Mari Olsen mówi biegle po duńsku, polsku, angielsku i w farsi, ale nigdzie nie czuje się u siebie. Jak mówi jedna z jej rozmówczyń: “Kto raz stał się uchodźcą, pozostanie nim na zawsze”.

Stacja Emigracyjna w Mysłowicach

stacja emigracyjna w myslowicach

Rezyser: Karol Wieniawski
Produkcja: Polska, 2016
Czas trwania: 4 min 19 s

Film dokumentalno- historyczny, fabularyzowany. Jego celem jest zwrócenie uwagi oraz przypomnienie o istnieniu największej stacji emigracyjnej z przełomu XIX i XX wieku w Europie Środkowo-Wschodniej, przez którą przeszło 1,4 mln ewidencjonowanych emigrantów zamorskich. Byli to emigranci głównie z Królestwa Polskiego, Galicji, Europy Wschodniej i Południowej. Zabudowania po stacji emigracyjnej częściowo stoją po dziś dzień w Mysłowicach na Górnym Śląsku.

Powrót statku

Powrót statku

Reżyseria: Marian Marzyński
Produkcja: Polska
Gatunek: dokumentalny
Czas trwania: 16 min

Do portu w Gdyni wpływa M/S Batory. Na jego pokładzie znajdują się Polacy, którzy wracają do kraju zza oceanu. Film jest przede wszystkim zapisem emocji towarzyszących temu wydarzeniu.

Iran – druga ojczyzna

iran - druga ojczyzna

Reżyseria: Monika Antkiewicz
Produkcja: Polska, 2015
Gatunek: reportaż
Czas trwania: 10 min 40 s

„W Iranie czułyśmy się jak w domu”. Poznaj historię kilku Polek i ich dwóch ojczyzn”
Dzielili się jedzeniem, przynosili ubrania i sprawiali, że czuły się jak w domu – Polki, które w latach 40. trafiły do Iranu, dziś traktują ten kraj jak swój dom. Bohaterki reportażu dziennikarki TVP Info Moniki Antkiewicz pt. „Dwie ojczyzny” opowiadają o życiu uchodźcy i osiedleniu się nowym kraju. Wspominają czasy, gdy jako dzieci zostały zesłane na Syberię. Opowiadają o tym, jak opuściły Związek Radziecki, skąd trafiły do nowej ojczyzny. Zostały ciepło przyjęte przez Irańczyków, jednak nie zapominają o swoich korzeniach.

Mirosław Olszycki

Absolwent wydziału reżyserii i wydziału operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, absolwent wydziału filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego (biblitekoznawstwo i informacja naukowa). Autor książkowych esejów i powieści historycznej ( „Bramy Szeolu”, „Meksyk. Szlakiem zdobywców”, „Peru. Konkwista, złoto Inków i zdobycie Kanionu Colca” oraz „Ziemia Czerwonych Drzew-Polacy z Ameryki Południowej”), autor licznych artykułów prasowych o tematyce podróżniczej i historycznej. Twórca telewizyjnego programu podróżniczego, współautor i autor wielu filmów dokumentalnych oraz spotów reklamowych emitowanych w różnych stacjach telewizyjnych i radiowych.

Read moreMirosław Olszycki

Zbrodnia Wołyńska 1943-1945

Zbrodnia Wołyńska 1943-1945

Reżyseria: Artur Witoszek
Producent: Muzeum Historii Polski 2013
Czas trwania: 17 minut

Film poświęcony zbrodni wołyńskiej, w wyniku której na Wołyniu i w Galicji Wschodniej w latach 1943-1945 zginęło blisko 100 tys. Polaków, zamordowanych przez oddziały Ukraińskiej Armii Powstańczej. Materiał prezentuje także historie ludzi, którzy ryzykowali swoje życie aby ratować Polaków.

Serce Polski – Rapperswill

Serce Polski Rapperswill

Reżyseria: Bogdan Łoszewski
Scenariusz: prof. Rafał Habielski, Bogdan Łoszewski
Producent: „Rewolta”
Copyright: Muzeum Historii Polski 2008
Czas trwania: 28’

„Serce Polski – Rapperswil” to filmowy esej o polskiej emigracji w XIX w. i towarzyszącej jej idei wolności, o przyjaźni polsko-szwajcarskiej, o historii Muzeum Polskiego, w którym łączą się i zbiegają wszystkie wątki relacji polsko-szwajcarskich.Przygotowany w dwóch wersjach językowych – polskiej i niemieckiej – 28-minutowy film, dokumentując dzieje Muzeum Polskiego, od czasów jego założenia w 1870 r. do okresu powstania „Solidarności” i przemian politycznych w Europie Środkowo-Wschodniej, równocześnie przedstawia wielkie postacie i ważne wydarzenia z historii i kultury Polski czy poetycki obraz Szwajcarii utrwalony w utworach polskich romantyków.

„Serce Polski – Rapperswil” to nie tylko film promujący Muzeum Polskie, stanowi on także przystępną i ciekawą lekcję historii współczesnej Europy.

Otrzymał II. nagrodę na Polonijnym Festiwalu Multimedialnym „Polskie Ojczyzny 2009” w kategorii „Filmy i programy telewizyjne 2009”.

Film został zrealizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Tak daleko tak blisko

tak daleko tak blisko

Scenariusz i reżyseria: Anna Kuśmierczyk
Zdjęcia: Marcin Nowak
Montaż: Piotr Budzowski
Muzyka: Łukasz Plenikowski, Maciej Werk
Producent: Muzeum Historii Polski w Warszawie, 2014
Czas trwania: 47’
Język: polski, rosyjski, hebrajski

Deportacja, utrata najbliższych, choroba, strach i głód – to doświadczenia z czasu II wojny światowej, wspólne pięciu bohaterom filmu. Film jest ich portretem, gdy z perspektywy całego życia wracają do wydarzeń z dzieciństwa. To opowieść o pamięci, tożsamości, zerwanych więziach rodzinnych.

Waldemar ostatni raz widział ojca jako jedenastoletni chłopiec. Deportowani w różnym czasie w głąb Związku Sowieckiego, nigdy się już nie spotkali. Ojciec trafił do Anglii, Waldemar pozostał w Rosji. Pisali do siebie listy – po polsku, w języku, którego Waldemar dziś już nie rozumie.
Mała Ruth, deportowana z rodziną na Syberię, śmierć bliskich odebrała jako zdradę. Zupełnie osamotniona trafiła do sowieckiego sierocińca, gdzie odnalazł ją ojciec. Mogli zacząć życie na nowo.

W Londynie żyje Alicja – trafiła tu z ZSRS, ewakuowana z Armią Andersa. W czasie wojny straciła ojca. Była zbyt mała, by mogła to zrozumieć. Nie zdążyła go poznać i nigdy nie miała szansy nadrobić tego braku.

Matka Heleny i Władka, wywożona na roboty do Niemiec, mogła zabrać tylko jedno dziecko. Wybrała młodsze. Po wojnie nie miała żadnych wieści o Władku, a rodzinna miejscowość, w której został, znalazła się w granicach Związku Sowieckiego. Władek, dziś Władimir, przez lata starał się zapomnieć o rodzinie, o tym, że matka go zostawiła. Jego wnuk Siergiej w 2009 roku odnalazł Helenę. Czy można nadrobić stracony czas?

Obce Niebo

Reżyseria: Dariusz Gajewski
Obsada: Agnieszka Grochowska, Bartłomiej Topa, Barbara Kubiak, Ewa Froling, Tanja Lorentzon
Produkcja: Polska/Szwecja, 2015
Gatunek: dramat, thriller

Na północy Szwecji, w małym miasteczku, mieszka para polskich emigrantów, która w nowym kraju szuka spokoju i dobrobytu. Jednak nie umieją odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Tylko ich siedmioletnia córka mówi po szwedzku i zaadaptowała się do nowych warunków. Pewnego dnia w ich domu pojawia się Anita z Urzędu do spraw Społecznych. Kolejne nieporozumienia i różnice kulturowe sprawiają, że mała Ula, podobnie jak 30 tysięcy innych dzieci w Szwecji, zostaje odebrana rodzicom. Za miesiąc ma odbyć się rozprawa sądowa, w wyniku której nieodwołalnie trafi do adopcji. Zaczyna się dramatyczna walka o przetrwanie rodziny, o wolność i o miłość.

Wołyń

wolyn

Reżyseria: Wojtek Smarzowski
Obsada: Arkadiusz Jakubik, Jacek Braciak, Iza Kuna, Michalina Łabacz
Gatunek: wojenny
Produkcja: Polska, 2016
Polska Premiera: 7 października 2016
Czas trwania: 150 min

Akcja filmu “Wołyń” rozpoczyna się wiosną 1939 roku w małej wiosce zamieszkałej przez Ukraińców, Polaków i Żydów. Zosia Głowacka ma 17 lat i jest zakochana w swoim rówieśniku, Ukraińcu Petrze. Ojciec postanawia jednak wydać ją za bogatego polskiego gospodarza Macieja Skibę, wdowca z dwójką dzieci. Wkrótce wybucha wojna i dotychczasowe życie wioski odmienia najpierw okupacja sowiecka, a później niemiecki atak na ZSRR. Zosia staje się świadkiem, a następnie uczestniczką tragicznych wydarzeń wywołanych wzrastającą falą ukraińskiego nacjonalizmu. Kulminacja ataków nadchodzi latem 1943 roku. Pośród morza nienawiści Zosia próbuje ocalić siebie i swoje dzieci.

Janusz Zaorski

ur. 19 września 1947 w Warszawie

– polski scenarzysta, lt reżyser i producent filmowy, były przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Jest synem Tadeusza Zaorskiego, zajmującego w latach 60. stanowiska wiceministra kultury i sztuki oraz szefa kinematografii polskiej, a także młodszym bratem aktora Andrzeja Zaorskiego.
Absolwent VI Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Reytana w Warszawie. Ukończył następnie (w 1969) studia na Wydziale Reżyserii łódzkiej lt Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Jako reżyser debiutował w 1970. W około dziesięciu filmach wystąpił również jako aktor.

Read moreJanusz Zaorski

Powrót Agnieszki H

Reżyseria: Krystyna Krauze, Jacek Petrycki
Scenariusz: Krystyna Krauze
Zdjęcia: Jacek Petrycki P.S.C.
Producent: Maur Film, Centrala
Produkcja: Polska, Czechy
Koproducent: Czeska Telewizja, Mazowiecki Fundusz Filmowy, Telewizja Polska
Współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Czeski Fundusz Filmowy
Gatunek: film dokumentalny
Rok produkcji: 2013
Czas: 77 min.

„Powrót Agnieszki H.” jest lekką i w wielu miejscach dowcipną opowieścią o studenckich latach najsławniejszej polskiej reżyserki – Agnieszki Holland, która studiowała na FAMU w latach 1966-1971. Był to okres politycznych przełomów, artystka aktywnie uczestniczyła w wydarzeniach Praskiej wiosny oraz protestach studenckich przeciwko tzw. normalizacji w Czechosłowacji. W 1970 na kilka tygodni trafiła do więzienia. W filmie powraca do miejsc znanych z młodości, a także do przyjaciół. W podróży towarzyszy jej dwóch kolegów z FAMU – operator Andrzej Koszyk oraz dokumentalista Andrzej Zajączkowski. Powodem jej kolejnego powrotu do Czech była realizacja serialu „Gorejący krzew”, który opowiada o wydarzeniach związanych z samospaleniem Jana Palacha. Symbolicznym wydaje się fakt, że reżyserką tego projektu jest Polka (rówieśnica Jana Palacha), która była naocznym świadkiem wydarzeń, jakie stały się kanwą scenariusza.

Wielkim walorem naszego dokumentu jest to, iż za kamerą stanął wieloletni przyjaciel i współpracownik reżyserki, operator najważniejszych jej filmów fabularnych – Jacek Petrycki. Ich relacja jest bardzo bliska i nacechowana pełnią zrozumienia. Dzięki wytworzeniu szczególnego porozumienia w trójkącie bohaterka-kamera-operator powstał bardzo intymny portret reżyserki, która do dziś jest wierna swoim ideałom z czasów młodości.