Paweł Edelman

Polski operator filmowy, urodził się w 1958 roku w Łodzi. Ukończył wydział operatorski na PWSFTViT oraz filmoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. Po studiach został wykładowcą na Uniwersytecie Śląskim, gdzie pracował z młodymi operatorami. Wykładał także historię filmu na swojej Alma Mater w Łodzi.

Jego debiutem filmowym był “Głuchy telefon” Piotra Mikuckiego w 1989 roku. Pracował z polskimi i zagranicznymi reżyserami: Andrzejem Wajdą, Władysławem Pasikowskim, Davidem Fincherem, Errolem Morrisem czy Joachimem Backiem.
Stworzył wraz z Andrzejem Wajdą obraz do ekranizacji “Pana Tadeusza” oraz “Zemsty”. Z reżyserem pracował regularnie tworząc też zdjęcia do “Tataraku”, “Wałęsa. Człowiek z nadziei” oraz ostatniego filmu Mistrza Wajdy “Powidoki”. Pracował też jako operator “Bożych Sprawek” Bogayewicza oraz “Wszyscy ludzie króla” z Jude Low i Kate Winslet.

Zrealizował zdjęcia do “Pianisty” Romana Polańskiego. Za ten projekt dostał nominację do Oscara oraz tytuł Operatora Roku Hollywoodzkiej Nagrody Filmowej.
W USA stworzył zdjęcia do kilkunastu filmów, między innymi – “Oliviera Twista”, “Autora Widmo”, “Rzeź” oraz “Wenus w futrze”.

Charakterystyczne dla jego pracy jest szukanie charakterystycznych form wyrazu rozróżniających poszczególne produkcje – kolorowe zdjęcia do “Pana Tadeusza” versus chłodne ujęcia “Zemsty”, taśma filmowa czy gra światłocieni.

W 1999 pismo “Variety” uznało go za jednego z 10 najbardziej obiecujących operatorów młodego pokolenia.