Pola Raksa (Apolonia Raksa)

Polska aktorka teatralna i filmowa.

Urodzona w 1941 w Lidzie na Białorusi. Pochodziła z rodziny rzemieślników. Po zakończeniu wojny jej rodzice postanowili przeprowadzić się do Polski. Zamieszkali we Wrocławiu, a następnie w Jeleniej Górze. Po maturze rozpoczęła studia na Wydziale Polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim.

Została odkryta przez fotoreportera, który zaproponował jej sesję zdjęciową na okładce “Dookoła Świata”. Zdjęcie dostrzegła Maria Kaniewska, która szukała obsady do swojego filmu “Szatan z siódmej klasy”. Film ten stał się jej debiutem zawodowym w roku 1960. W tym samym roku otrzymała kolejną rolę w filmie “Rzeczywistość” w reżyserii Antoni Bohdziewicza.
Zdecydowała się więc przerwać studia polonistyczne i rozpocząć edukację na wydziale aktorskim PWSFTviT w Łodzi. Po ukończeniu szkoły pracowała jako aktorka Teatru Powszedniego. Następnie – w roku 1968 – przeniosła się do Warszawy do Teatru Współczesnego, z którym związana była przez kolejnych 18 lat. Współpracowała też z Teatrem Telewizji. Ostatni spektakl zagrała w 1997 roku. Były to “Listy naszych czytelników” Zbigniewa Herberta w reżyserii Zdzisława Wardejna wystawianym w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.

Najbardziej znana była z roli Marusi z serialu “Czterej pancerni i pies” tworzonego przez Konrada Nałęckiego. Wystąpiła również w filmach „Panienka z okienka” Marii Kaniewskiej, „Popioły” Andrzeja Wajdy, “Przygoda z Piosenką” Stanisława Barei, „Pogoń za Adamem” Jerzego Zadrzyńskiego, „Aria dla atlety” Filipa Bajona oraz „Uprowadzenie Agaty” Marka Piwowskiego. Film Piwowskiego był ostatnim występem przed kamerą w karierze. W 1993 roku wycofała się z pracy na planie i zajęła się pracą artystyczną związaną z projektowaniem kostiumów i modą. Od początku 1998 przez kilka kolejnych lat prowadziła w „Rzeczpospolitej” rubrykę o modzie.