Sławomir Grünberg

Polski producent, reżyser i operator.
Urodziny w 1951 roku w Lublinie. Wychowywał się w żydowskiej rodzinie. Ukończył PWSFTViT w Łodzi na dwóch kierunkach: reżyserii i operatorki. W 1981 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, z którymi związał swoją karierę zawodową. W USA założył firmę produkcyjną LOGTV Ltd. Współpracował z wieloma stacjami telewizyjnymi, dla których produkował filmy dokumentalne.

Jeden z pierwszych filmów Grünberga “School Prayer: A Community At War” otrzymał National Emmy Award. Zdobył również nagrodę im. Jana Karskiego w konkursie. Jury doceniło poruszoną tematykę odwagi moralnej. Grünberg w swoich filmach koncentruje się na tematach społecznych, politycznych i środowiskowych, co przyniosło mu uznanie i rozpoznawalność na całym świecie.

Film “Chelyabinsk: The Most Contaminated Spot on the Planet,” otrzymał Grand Prix na Międzynarodowym Nature & Environmental Film Festival w Grenoble. Tematykę ekologiczną poruszał też w filmach: “Od Czeczenii do Czarnobyla” czy „Fenceline: A Company Town Divided”, które prezentowane były na wielu festiwalach i pokazach.

Ze względu na swoje pochodzenie często poruszał tematy żydowskie m.in. w nagrodzonym “Saved by Deportation: An Unknown Odyssey of Polish Jews” oraz współprodukowanym “ In the Name of Their Mothers: The Story of Irena Sendler”. W 2015 roku Grünberg wyprodukował animowany film o Janie Karskim “Karski & The Lords of Humanity”.

Często współpracował z dokumentalistami. Wyreżyserował z Tomaszem Wiśniewskim film “Castaways”. Pracował też z Katką Reszke przy filmach “Magda” i “Coming Out Polish Style”. Jest także autorem dokumentu o autyzmie pod tytułem “Portraits of Emotion”.

Grünberga jest także autorem zdjęć do wielu filmów. Za “Dziedzictwo” otrzymał nominację do Oscara za najlepszy film dokumentalny w 2001 roku. “Sister Rose’s Passion” Orena Jacoby opowiadający historię życia dominikanki siostry Rose Thering i jej walki z antysemityzmem, zdobył nagrodę dla najlepszego filmu krótkometrażowego na Tribeca Film Festival i dał mu druga nominację do Oscara. Jako autor zdjęć pracował przy ponad 70 filmach. Współpracował z takimi reżyserami jak: Tod Lending (“Legacy”), Roger Weisberg (“Breaking the Cycle”), Lee Grant (“Confronting the Crisis”) and Albert Maysles.